CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الأحد، 3 أكتوبر 2010

just waiting



كان طيبا جدا لدرجه السذاجه


احبها بشده ولم يخبرها لفتره طويله


ظل يصارع مخاوفه وهواجسه الداخليه محتفظا بسره الذي كاد يقتله


اخذت تخبره عن حبها لذلك الشخص تاره وقربها لهذا تاره اخري


حتي تيقن انه لايمكن ان تتوقف للحظه لكي تفكر فيه هو


اصبح علي يقيين تام انه لايصلح لأن يكون حبيبها


ربما صديق فقط قد تأتمنه علي بعض اسرارها


تروي له ما بداخلها وما يحزنها


لم يفكر قط ان يخبرها عن بعض من همومه او مشاكله


ولم تبادر هي لتعرف شيئا عنه او تسأله ما يحزنه او ما يفكر به


حتي قرر في يوم من الأيام ان يخبرها عن كل ما يجول بخاطره


وبعد صراع طويل مع النفس قرر ان يفعل هذا وليكن ما يكون


طار فرحا من رده فعلها الايجابيه وتخيلها تومئ برأسها بكل دلال وحب


شكر الله كثيرا وندم علي انه لم يتخد هذه الخطوه منذ زمن


كل ما اقلق مضجعه فقط هي مخاوفها من تكرار تجاربها السابقه


خافت هي ان يكون كسابقيه لم تؤمن به


ظلت علي خوفها وترددها وحاول هو ان يهدئ من روعها


اخبرها انه لن يتركها ابدا وترجاها الا تتركه هي


وعدته بأن يظلا حبيبين او قل صديقين علي اسوأ التقدير


لم تستمر علاقتهما كثيرا ولا يعلم هو لماذا


كان يتحدث اليها بالامس ويترقب ان يأتي الغد حتي يستمع الي صوتها مره اخري


واستيقظ فجأه من وقع حلمه الجميل عندما طال رنين الهاتف ولم يجد اجابه


ظل يكرر اتصالاته كالمجنون او قل كالابله ان شئت


لايعلم سببا لما يحصل معه اراد ان يهدئ من روعه


واوهم نفسه انها فقط منشغله او ان هناك بعض المشاكل الداخليه فقط


ولكن ظل رنين الهاتف يتواصل أكثر وأكثر وطالت المده


ولاتوجد اجابه حاول ان يراسلها عله يجد شيئا وايضا لاشئ


حاول ان يتفهم ما حصل ويستوعبه ولكن دون جدوي


اخد يبحث عن اجابات لحبه الضائع ولكن ادار له الجميع ظهورهم


حاول ان يجعلها جزءا من ماضيه ولم يستطع


اصبح حائرا لايدري ماذا يفعل وفي الأخير استقر علي ان يحيي بلا مشاعر


فلا احد يستطيع ان يقدر هذه المشاعر والاحاسيس مثلما كانت تقدرها هي


قرر ان ينتظرها للأبد علها تأتي اليه يوما تعتذر


وتخبره ان ما حدث خارج عن ارادتها لا اكثر


اذا فلينتظر وليكن الله معه :)



5 التعليقات:

جوجو يقول...

السلام عليكم
اخبار ايه الاول ؟ يارب تكون بخير
هو ممكن يعذرها بس مش هيفضل عايش كده وحياته متوقفة عليها الدنيا مبتقفش على حد اكيد بكرة ممكن يلاقى الافضل منها او حتى اللى تقدرتسعده و
تديه اللى هى مش قدرت عليه وساعتها بس هيعرف انه اخطأ او كان بيدور على حاجة مش بتاعته
تحياتى

مصطفي احمد يقول...

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

هو لو كان لاقي سبب انه يعذرها كان هعذرها بس هومش لاقي اي سبب

هو حياته مش متوقفه عليها بس هو خايف انه يفضل يكرر في التجربه دي كتييير لحد ما يلاقي اللي يناسبه

:)

غير معرف يقول...

السلام عليكم.......



صدقنى هى مكنتش تعرف كل الى قوله فى البوست دا ولا كانت تعرف انها تفرق اوى كدا معاك

بس يمكن عذرها انها مكنتش حاسة بكل دا او ذنبك انك محولتش تحسسها بيه

بس انت اكيد عارف ومتاكد انها عمرها مجرحت حد ولا تقدر تعمل كدا عشان مشاعرها اكبر من كدا بكتير اوى والى التجرح عمره ميقدر يجرح وبذات الناس الى كانوا فى يوم من الايام قريبين منه اوى كدا زيك واحترامها ليك مينفعش ينجم عنه جرح او عدم تقدير

ولانها مكنتش عارفه تاخد قرار وعشان خوفها الدائم وعدم احساسها بحاجة اتجاهك عشان كل دا كانت خايفة تجرحك وتقول قرار ع طول م غير ما تفكر فيه
ووعدتك فعلا انكم فضلوا اصدقاء
بس مع كل دا وفى نفس الوقت كانت لقيه حد تانى جواها مشاعر ليه ومش عارفة تحكم ع علاقتها بيه وتتاكد من مشاعرها ومكنتش عاوزة تصدمك بحقيقة ترددها ع رغم انك كنت عارف كدا
واما عرفت حقيقة مشاعرها اتجاه الحد تانى دا قررت تنسحب عشان متجرحكش اكتر وصدقنى هى عارفه ومتاكدة انك فاهم انها حد اكبر بكتير من انه يجرحك ومكنتش حتعرف تفضل صديقة مخلصة ليك

ونفس الوقت احترمها ليك كان بيجبرها ع عدم المواجهة


هى عوزاك بس تفرض ليها الاعذار وتتمنى ليها الخير بحق كل حاجة كويسة تعرفها عنها وكل تقدير بتكنه او كنيته ليها واحترام فى يوم من الايام شيلتهولها
وتسمحها وتفتكرها دايما بالدعاء زى ما كنت بتعمل دايما

فى رعاية الله.
دومت بخير

غير معرف يقول...

صدقيني هي لو كانت تعرف اد ايه انا فضلت ايام كتير احاول اطلع غلط انا عملته يمكن تكون هي زعلت بسببه وفضلت الوم في نفسي اد ايه مع اني مش غلطان .

خصوصا انها كانت تعرف ان انا شخصيه خجوله وبتكسف وغير كده اني كنت واعدها مش اتدخل لحد ما تقرر :) .

لو كانت بس قالتلي انا مش عاوزاك وهنفضل اصحاب صدقيني كانت هتفرق معايا كتير :) كنت هحس ان انا مش اتخدعت :) .

كل اما ابص للصوره اللي فيها نظارتها او فيها مذاكرتها وافتكرها وافتكر اد ايه فضلت اعيط واحاول اوصلها وهي فجأه قطعت اي اتصال :)وافضل اقول ان انا السبب اللي ضيعها مني .

صدقيني كنت بندم علي الايام اللي كنت بسهر فيها علشان بس افكر معاها في حل مشكله ليها ولا علشان اشيل عنها شويه هموم :) كل اما افتكر بدايه اما اتعرفنا وقبل ما تدخل في العالم ده اصلا اما كانت بتسألني في كل حاجه وانا افضل ادور لحد ما اعرف اعملها ليها بندم كتير :) .

حسن شخص بيبقي كتير علي الناس اللي بيعرفهم يعني لو انتي كنتي قلتيلي انا بحب واحد تاني كان ممكن هو اللي ينسحب او في الاغلب هيقدر الموقف وهترجع العلاقه صداقه زي قبل كده وباحترام زياده لانك احترمتيه :) كان هيخلي كل الحزن جوه قلبه زي ما خلي الحب جوه قلبه كده مش كان هيظهر حاجه او يبين حاجه :) .

لكن انه يلاقي شخص فضل يعرفه سنتين او اكتر فجأه كده سابه ومن غير سبب وهو يفضل يدور علي اسباب كتير ومش لاقي برضه بالعكس وجد ان الشخص ده المفروض كأقل حاجه كان يقله كلمه وداع بس حتي لو في رساله قبل ما يختفي :)

علي العموم مش تقلقي حسن طيب اكتر مما تتخيلي :) ومع اني حاسس كتير انك ظلمتيني وجرحتيني وان كان مش بقصدك :) فانا مسامحك كفايه بس انك فهمتيني اللي حصل بدل ما كنت كل شويه افضل الوم نفسي ان انا اللي غلطان وان انا اللي ضيعتك :)

هحاول دايما افتكرها بالخير :) لانها انسانه طيبه وتستاهل كل خير وفي الاول والاخر كانت نيتها خير :) وهدعيلها كتير ربنا يحقق حلمها وتبقي بشمهندسه اد الدنيا :) ويريحها ويهدي الخوف اللي جواها والقلق والتردد :)

صدقيني مش كنت اتوقع تعليقها ده واول ما قرأته دخت وقفلت الجهاز وفضلت استوعب شويه كتير وفي الاخر بكيت ونمت :) بس في نفس الوقت فرحان بيه كتير :)

اتمني ان هيا تفضل فاكره لحسن كل خير وتسامحه علي اخطاءه لو اخطأ في حقها مره :)

ولازم تعرف ان باب حسن دايما مفتوح ليها وفي اي وقت :) يوم ما تكون مخنوقه وعاوزه تحكي لحد عن حاجه :) فحسن موجود دايما :) واتمني انها ساعتها مش تخجل ولا تخاف تكلمه لان ده هيسعده كتير ساعتها بس كل اللي تعمله تكلمه من غير اعتذار ومن غير اي حاجه اكن مش فيه حاجه حصلت :) وهو اكيد هيقدر ده كتير :)

عذرا علي الاطاله واتمني انك تقرأي التعليق ده :)

في رعايه الله :)
دمت بخير :)

shoshta_ joker يقول...

السلام عليكم

كل سنة وانت طيب وبالف صحة وسلامة وسعادة ياررررررررب

اتمنى دوام التواصل

http://shababek-shemo.blogspot.com/2010/11/k.html

دومت بخير فى رعاية الله
shemo